روز نهم روز عرفه و از اعياد عظيمه است اگرچه به اسم عيد ناميدهنشده است و روزى است كه حق تعالى بندگان خويش را به
عبادت و طاعت خود خوانده ومَوائد جُود و احسان خود را براى ايشان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار و حقيرترو رانده تر و
خشمناكترين اوقات خواهد بود و روايت شده كه حضرت امام زين العابدينعليه السلام شنيد در روز عرفه صداى سائلى را كه از
مردم سؤ ال مى نمود فرمود به اوواى بر تو آيا از غير خدا سؤ ال مى كنى در اين روز و حال آنكه اميد مى رود در اينروز براى
بچّه هاى در شكم آنكه فضل خدا شامل آنها شود و سعيد شوند و از براى اينروز اعمال چند است اول غسل دوّم زيارت امام
حسين عليه السلام كه مقابل هزار حجّ وهزار عمره و هزار جهاد بلكه بالاتر است و احاديث در كثرت فضيلت زيارت آن حضرت در
اين روز متواتر است و اگر كسى توفيق يابد كه در اين روز در تحت قُبّه مقدّسه آنحضرت باشد ثوابش كمتر از كسى كه در
عرفات باشد نيست بلكه زياده و مقدّم است وكيفيّت زيارت آن حضرت بعد از اين در باب زيارات بيايد انشاءالله تعالى سوّم بعد از
نماز عصر پيش از آنكه مشغول بخواندن دعاهاى عرفه شود دو ركعت نماز بجا آورد در زيرآسمان و اعتراف و اقرار كند نزد حق
تعالى به گناهان خود تا فايز شود به ثواب عرفاتو گناهانش آمرزيده گردد پس مشغول شود به اعمال و ادعيه عرفه كه از حُجَج
طاهِرِهِصَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِم روايت شده و آنها زياده از آن است كه در اين مختصر ذكرشود لكن ما به مقدارى كه اين كتاب گنجايش
آن را داشته باشد نقل مى كنيم شيخ كفعمىدر مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه براى كسى كه ضعف پيدا نكند از
دعا خواندنو مستحب است غسل پيش از زوال و زيارت امام حسين عليه السلام در روز و شب عرفه و چونوقت زوال شد زير
آسمان رَوَد و نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو به عمل آوردو چون فارغ شود دو ركعت نماز كند در ركعت اوّل بعد از حمد
توحيد و در دويم بعد ازحمد قُل يا اَيُّهَا الْكافِروُنَ بخواند بعد از آن چهار ركعت نماز گذارد در هرركعت بعد از حمد توحيد پنجاه مرتبه
بخواند فقير گويد كه اين نماز همان نماز حضرتاميرالمؤ منين عليه السلام است كه در اعمال روز جمعه گذشت .
نظرات شما عزیزان:
تاریخ : یک شنبه 30 تير 1392 زمان : 20:52
نویسنده : اميرعباس